اخبار مهم
مالکان محترم خودروهای فرسوده:با توجه به کلاهبرداری های اینترنتی ماههای اخیر،خواهشمند است از وارد کردن اطلاعات شخصی خود در سایتهای مشابه جدا خودداری نمائید.عواقب این سوء استفاده مشمول مالک خودروی فرسوده خواهد شد.

اعلام قیمت علی الحساب خودرو های وارداتی

️متقاضیان ثبت نام خودرو های وارداتی که در سامانه یکپارچه عرضه در مرحله اول ثبت نام کرده اند و اولویت آنها تعیین شده است برای انتخاب مدل خودرو وارداتی خود از روز یکشنبه بیست و سوم مهر ماه تا سه شنبه بیست و پنجم مهر ماه تا ساعت ۲۳:۵۹ فرصت دارند. در واقع متقاضیان می بایست سه اولویت خود را از شش مدل اعلام شده به شرح زیر انتخاب کنند. همچنین باید گفت در این مرحله، ثبت نام جدیدی صورت نگرفته و انتخاب خودرو در سامانه تنها برای متقاضیانی است که در مرحله قبل ثبت نام نموده اند‌.
شش مدل خودرو وارداتی اعلامی:
مدل seltos با نشان تجاری KIA توسط شرکت وارد کننده کوشا خودرو نگین، قیمت علی الحساب : ۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان
مدل VSV  با نشان تجاری Jetta توسط شرکت وارد کننده ماموت خودرو، قیمت علی الحساب : ۱۶۵۰۰۰۰۰۰۰ تومان
مدل Elantra با نشان تجاری Hyundai توسط شرکت وارد کننده پشتیبانی تجارت کرمان خودرو، قیمت علی الحساب : ۱۶۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان
مدل Creta با نشان تجاری Hyundai توسط شرکت وارد کننده پشتیبانی تجارت کرمان خودرو، قیمت علی الحساب : ۱۳۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان
مدل CS55 با نشان تجاری Changan توسط شرکت وارد کننده سایپا، قیمت علی الحساب : ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان
مدل DL5 با نشان تجاری Zotye توسط شرکت وارد کننده پارس خودرو، قیمت علی الحساب : ۷۷۰۰۰۰۰۰۰ تومان

واردات خودرو های کارکرده تجاری توسط خودروسازان

آخرین اخبار واردات خودرو های کارکرده حاکی از آن است کا خودروسازان داخلی می توانند خودرو های کارکرده را وارد نمایند. این‌خودرو ها شامل انواع کشنده، اتوبوس، ون، مینی بوس و کامیون بوده به شرط اینکه که کمتر از پنج سال کار کرده باشند. شرایط واردکنندگان این خودرو ها به این صورت است:
کارخانه های تولید کننده داخلی در هر مرحله مجاز به واردات سیصد دستگاه خودرو می باشند.
تعداد مجاز واردات خودرو های کارکرده تجاری برای شرکت های حمل و نقل دارای پروانه فعالیت مجاز و معتبر سازمان راهداری در هر مرحله، بیست و پنج دستگاه اعلام شده است.
همچنین واردکنندگانی که مجوز واردات خودرو از وزارت صمت دریافت نموده اند هم‌ می توانند در هر مرحله بیست و پنج دستگاه خودرو وارد نمایند.
رانندگان خودمالکی که کارت هوشمند دارند و همین طور شرکت های حمل و نقل خودمالک هم می توانند انواع کشنده، کامیون و کامیونت را وارد نمایند.

تعیین خودروهای وارداتی مرحله دوم سامانه یکپارچه

خودرو های وارداتی مرحله دوم سامانه یکپارچه مشخص گردیدند. این خودروها عبارتند از:
النترا، توسان، کرتا و کنا از نشان هیوندا که هر چهار مدل توسط شرکت KTL عرضه می گردند. همچنین شرکت کوشا خودرو هم در این سامانه کیا سلتوس عرضه می کند. گفتنی است که کیا سلتوس هم که یک کراس اوور کره ای می باشد.
دو کراس اوور چینی نیز توسط سایپا در سامانه یکپارچه خودرو عرضه می شود. چانگان CS35 پلاس و چانگان CS55 پلاس این خودرو هستند‌. خودروی وارداتی اروپایی فیات ۵۰۰  هم توسط شرکت پارسیان موتور عرضه می گردد.‌
در مورد قیمت خودرو های وارداتی چانگان باید گفت  چانگان CS35 پلاس تیپ ۳ پایین ترین قیمت را دارد و قیمت آن حدود ۱٫۲۵ میلیارد تومان می باشد. علاوه بر این بالاترین قیمت خودروی وارداتی متعلق در این دوره، تقریبا ۲٫۵ میلیارد تومان است.

وعده مخبر در مورد واردات خودرو های کارکرده 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس وعده داد که برای واردات خودرو های کارکرده پیگیری های بیشتری به عمل خواهد آمد تا این فرآیند تسریع گردد. وی اظهار داشت طی جلسه که با مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، وعده تسریع در پیگیری واردات خودروهای کارکرده و دست دوم به کشور داده شده است.
قابل توجه متقاضیان ثبت نام خودرو های وارداتی دست دوم و کارکرده، کلیه مراحل پیش ثبت نام، خدمات کارگزاری تامین و ترخیص و شماره گذاری را می توان از طریق سایت خودرو فرسوده به آدرس https://khodrofarsoodeh.com/import/
دریافت نمود. همچنین در این سایت آخرین اخبار خودرو های وارداتی کارکرده نیز در دسترس می باشد. 

نحوه تامین ارز خودرو های وارداتی

مهدی ضیغمی، معاون وزیر صمت در رابطه با نحوه  تامین ارز خودرو های وارداتی عنوان کرد: متقاضیان واردات خودرو می توانند ارز مورد نیاز خود را از محل صادرات خود و همین طور محصولات غیر که نیازی به عرضه ارز در سامانه نیما ندارند، تامین کنند.
لازم به ذکر است که منظور از محصولات غیر، کالاهایی است که ارز حاصل از صادرات آنها نیازی به عرضه در سامانه نیما را ندارد و می تواند هر نوع کالایی باشد.
وی همچنین افزود محصولاتی همچون فولاد، فلزات پایه، پتروشیمی و جزو محصولاتی هستند که می بایست ارز حاصل از صادرات آنها در سامانه نیما عرضه شود و امکان استفاده از آن برای واردات خودرو وجود ندارد. البته برخی از کالاهای وارداتی مثل خودرو هم امکان استفاده از ارز نیمایی را ندارند. هر چند سال قبل برای مدت کوتاهی ارز نیمایی این امکان فراهم شد.

چند دستگاه خودرو وارداتی تحویل داده شده است؟

علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت برای متقاضیان دریافت خودرو های وارداتی یک خبر خوش داشت. وی عنوان کرد تا کنون هزار و پانصد دستگاه خودرو وارداتی به متقاضیان تحویل داده شده است. همچنین از ماه بعد نیز به صورت ماهانه ده هزار دستگاه و تا انتهای سال جاری شصت هزار خودروی وارداتی به مردم تحویل داده خواهد شد.‌
لازم به ذکر است که در روز های اخیر، ️مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر بیان کرد: از ابتدای امسال تا کنون روند واردات خودرو صعودی بوده و هزار و سی و یک هزار دستگاه خودرو خارجی به بندر شهید باهنر وارد شده است. هفتصد و سی و یک خودرو وارداتی با طی کردن مراحل قانونی ترخیص از گمرک، از بندر خارج می گردند. عمده این خودرو های خارجی، هیوندای النترا ساخت کره‌جنوبی می باشند. 

منتفی شدن مجوز افزایش قیمت خودرو

دبیر هیأت تجدید نظر شورای رقابت از منتفی شدن مجوز افزایش قیمت خودرو خبر داد. وی بیان‌کرد: احتکار نمودن خودرو به وسیله خودروسازان برای افزایش قیمت به هیچ عنوان قابل پذیرش نمی باشد.‌
کمتر از سه ماه قبل، شورای رقابت، اقدام به اعلام  قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی نمود. بنابراین شرکت های خودرو ساز می بایست قیمت های ابلاغی را مد نظر قرار دهند و نمی توانند آنها را افزایش دهند.
وی همچنین تاکید کرد که خودروسازان در روزهای اخیر هیچ گونه مجوزی در مورد بالا بردن قیمت خودرو از طرف شورای رقابت دریافت نکرده اند و اخبار منتشر شده در این خصوص کذب می باشد. 

وعده خاندوزی برای تسریع در واردات خودرو

خاندوزی وزیر اقتصاد، وعده تسریع در واردات خودرو را داد. وی همچنین بیان کرد علت کند بودن روند پیاده سازی آیین نامه واردات خودرو طی شش ماه ابتدایی سال جاری به چند عامل مربوط می شود. یکی از این عوامل، اولویت‌های تخصیص و سرمایه‌گذاری که قبلا مطرح شده بودند و بعد از آن، واردات خودرو مشمول تخصیص ارز می گردید.
هر چند زمان بر بودن ابلاغ آئین نامه واردات خودرو هم نقش مهمی در کند شدن این فرآیند داشت. با این حال پیش بینی می شود این مشکل در شش ماه دوم سال مرتفع گردد و واردات خودرو سریع تر انجام شود.‌

اضافه شدن خودروسازان داخلی به سامانه ملی گارانتی

مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت معدن و تجارت از ورود خودروسازان داخلی به سامانه ملی گارانتی تا انتهای مهرماه سال جاری خبر داد و بیان کرد با وجود اینکه خودرو در این سامانه اضافه گردیده بود اما خودرو سازان داخلی  تا کنون در سامانه حضور نداشتند. از این رو می بایست آنها شبکه خود را معرفی نموده تا ارزیابی گردد و در سامانه ثبت شود.
البته باید اشاره کرد که حضور نداشتن آنها به معنی عدم گارانتی خودرو نمی باشد. چرا که خودرو های داخلی تا سه سال و یا شصت هزار کیلومتر گارانتی دارد.

واردات خودرو، دلار را گران می کند!

محمدرضا باهنر  نائب رئیس مجالس هفتم، هشتم و نهم در رابطه با واردات خودرو بیان کرد: این کار می تواند تا حدودی بازار خودرو را سامان بخشد. اما از طرفی می تواند تاثیرات زیادی بر بازار ارز نیز داشته باشد. به طوری که انتظار رسیدن نرخ ارز به هشتاد هزار تومان را باید داشت.
تصمیماتی این چنینی صرفا عاطفی هستند و در سال های آتی مردم را متضرر خواهند ساخت. حاکمیت می بایست هم شرایط کنونی مردم را در نظر داشته باشد و هم برنامه‌های میان مدت و بلند مدت را دنبال نماید.‌